Tentang Oh!Buku

Dengan Nama Tuhan, Yang Menciptakan Pena.

Tangkap layar siaran Astro Awani

Blog Oh!Buku ini telah go live sejak Januari 2011, sebagai medium saya mencatatkan pandangan dan rasa tentang buku. Sekitar tahun 2011 hingga 2012, banyak catatan peribadi terselit antara ulasan buku sesuai dengan peranannya sebagai blog peribadi. Blog ini pada permulaannya adalah catatan santai tentang aktiviti dan acara dunia buku tempatan seperti gerakan Baca@LRT pada suatu ketika dahulu.

Merenung kembali ke masa lampau, saya membesar dengan majalah Kuntum dan Dewan Siswa sewaktu di bangku sekolah. Kemudian menjadi pengunjung tetap perpustakaan sekolah menengah demi deretan novel-novel terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka serta Kumpulan Utusan. Tiada yang serius dan akademik waktu itu, dan saya berjinak-jinak menulis sebuah dua karya kreatif.

Blog ini sendiri banyak mencatatkan turun naik perkembangannya. Bermula daripada saya seorang, kemudiannya rakan saya Xuelin turut serta, sehinggalah beberapa orang rakan lain yang turut menyumbang tulisan di blog ini.

Ulasan buku 'Patah Balek' yang berjaya mengesan maksud asas "pergelutan" saya dalam menyelami isu-isu politik, agama dan…

Posted by Fathi Aris Omar on Saturday, December 13, 2014

Selamat membaca dan saling berkongsi pandangan anda dengan kami!

~ Fakhruddin, Xuelin dan rakan-rakan. (Kemaskini 8 Mei 2020)